#موقعيت_جغرافيايي_شهر_دهق

اخبار شهر دهق ، تصاوير HD و....

#موقعيت_جغرافيايي_شهر_دهق

#موقعيت_جغرافيايي_شهر_دهق

َشهر دهق با فاصله 95 كيلوتري غرب اصفهان قرار گرفته است و طبقه نوشته فرهنگ آباديهاي ايران بر روي نقطه اي به مشخصات جغرافيايي 08/51 درجه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ و عرض جغرافيايي با مدار 03/33 درجه عرض شمالي و ارتفاع 1958 متر از سطح دريا قرار گرفته است ، بيجا نيست . به آنچه از معرفي دهق در دايره المعارف فارسي آقاي غلامحسين مصاحب تاليف سال 1345 نوشته شده ، اشاره اي مي كنيم . ( . در شمال غربي شهرستان نجف آباد استان دهم ( اصفهان ) واقع گرديده است و داراي 13 آبادي است . ارتفاعات شمالي آن كوه صالح ( بلندترين قله 2000 متر از سطح دريا ) و ارتفاعات جنوبي كوه مكه ( بلندترين قله 1800 متر از سطح دريا هست و شعبه از رود مرغاب از كوههاي آن سرچشمه مي گيرد. شهر دهق در 62 كيلومتري شمال غربي نجف آباد است و شهر ديگرش علويجه مي باشد.

دهق از لحاظ موقعيت خصوصي آن يا بعد مسافت ياد شده از اصفهان منشعب از شبكه راههاي سراسري اصفهان – تهران و به فاصله 450 كيلومتري از سمت شمال و از سمت جنوب غربي به سمت جاده اشن منشعب از جاده نجف آباد ، خوزستان از شبكه راههاي سراسري از سمت شمالغبري به طرف ميمه مرتبط مي گردد كه با توجه به حجم عبود و مرور وسايل نقليه سنگين باربري كه از طرف شمال دهق بالاخص كاشان و نطنز و همچنين شهرهاي حاشيه كوير برخوار به طرف خوزستان و بالعكس در حركت مي باشد به نطنز مي رسد ، استفاده و تقويت راههاي فوق الذكر و به خصوص از دهق تا جاده خوزستان ( از طرف اشن ) در آينده مي تواند بسيار مفيد و اقتصادي واقع گردد. دهق از نظر زمين شناسي جزء فلات مركزي ايران محسوب مي شود.

آب و هواي شهر دهق از نوع معتدل و خشك است . دهق از داشتن آبهاي سطحي مثل درياچه و رودخانه محروم است و آبهاي آن شامل چند رشته قنات و چندي چاه مي باشد. پوشش گياهي اين منطقه از تيره گياهان مناطق خشك مانند اسفند ، خارشتري ، تنباكوي وحشي و اشنون است. كوههاي متعددي اطراف دهق را فراگرفته است.

دهق شهري آباد و متعد از منطقه كرون عليا و اولين شهر بخش (عربستان ) با وسعتي حدود 50 كيلومتر مربع بين گلپايگان ، نجف آباد ، ميمه و مورچه خورت و خوانسار محصور است كه جمعيتي حدود 7710 نفر را در خود جاي داده است . در لغتنامه دهخدا اين شهر بعنوان مركز منطقه عربستان معرفي شده است . زيرا در لغت نامه دهخدا ، دهق محل شكنجه و يا سيل شكنجه اشاره شده است و در اين خصوص بزرگان و پيرمردان شهر مي گويند حدود سال 1600 در زمان شاپورذوالا كتاف كه در شوش حكومت مي كرده . اين شهر محل نگهدار و تبعيد اسرا و زندانيان و اقوام مختلف از جمله اعراب بوده بر اساس اين هنوز هم پس از گذشت سالهاي مديد از آن تاريخ لغات عربي در محاورت مردم به گوش مي رسيد .

مردم شريف ، مقاوم و پر تلاش در صحنه كار و زندگي دهق بر اين اعتقادند كه نام شهر تركيبي از (ده) و (حق) است . اگر چه بواسطه وجود هفت دروازه و برجهاي نگهباني كه سراي مصون ماندن از گزنده يا غيان دزدان و غارتگرا همچون رضا خان جعفر قلي و علي نقي چي كه روزگاري با قلدري اموال مردم را به غارت مي بردند ، بنا شده است . ليكن به خاطر مظلوميتشان در طول تاريخ هميشه ذيحق بودند و به همين جهت اينجا را ( ده حق ) مي نامند و اعتقاد دارند ، نوشتن آن بصورت (دهق) دليل بر رد ادعا نيست بلكه در اثر گذشت زمان (ده حق) را دهق نوشته اند .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.